Programma december 2023

• 14 december Lezing: Rewilding en het effect op biodiversiteit
  • 20 december Kerstbloemschikken (de workshop is vol)
  • Wandeling natuurfotografie met de mobiele telefoon uitgesteld!

OPROEP

• Wie komt  ons bestuur te versterken?

We zijn echt aanbeland bij de donkere dagen voor kerst. In veel huizen en tuinen zijn al kerstlichtjes aan en maken wij het gezellig. De warmte en het licht moeten wij in ons hart voelen om deze moeilijke tijden die er in de wereld zijn door te komen.

De dagen zijn kort en het is nu al flink koud. Gelukkig was het deze week nog een dag redelijk zonnig weer en daar heb ik van geprofiteerd; alle bollen zitten in de grond, potten met kwetsbare planten zijn naar binnen. Er is altijd wel een twijfel bij sommige planten, zoals de Oleander en de Agapanthus. Ze zijn groot en dan is het een krachttoer om ze naar binnen te brengen.

Bij de Volière moeten de bollen nog wel geplant worden. We hopen nog op een mooie, droge dag in december om dit te doen.

December is ook de maand waarin we weer plannen voor volgend jaar kunnen maken. Welk hoekje heeft een beetje een saaie uitstraling en welke planten hebben het dit jaar goed gedaan. Het is nu de tijd om je te bezinnen en eens te kijken wat het goed doet in onze bodem en wat goed is voor de natuur in onze omgeving. Misschien kunnen we nog goede ideeën krijgen bij de lezing van 14 december.

2e Winterlezing Rewilding

Op donderdagavond 14 december vindt de 2e Winterlezing Rewilding en het effect op de biodiversiteit plaats.  Door meer ruimte te geven aan de natuur verbetert de biodiversiteit. Niet alleen meer ruimte maar ook de natuur meer zijn gang laten gaan, het laten verwilderen  helpt daarbij. Thijmen van Heerde van Ark Rewilding wilt mensen enthousiasmeren met een hoopvol perspectief. Natuur heeft voldoende veerkracht als wij haar de ruimte geven.

De lezing wordt georganiseerd door werkgroep Biodivers Dordt. Biodivers Dordt is een samenwerking tussen IVN Dordrecht, Groei & Bloei Dordrecht, Nivon Drechtsteden, KNNV, Stadslandbouwkas de Oude Beer en Duurzaamheidscentrum Weizigt, organiseert deze winter een lezingenreeks over het thema biodiversiteit! De reeks gaat in op allerlei aspecten van de natuur, maar ook op wat u praktisch zelf kunt doen in uw eigen tuin en buurt.

De lezing vindt plaats bij de Volière, Adjudant H.P. Kosterstraat 5. Inloop om 19.00 uur.

De lezing start om 19.30 uur tot 21.30 uur. Deelname is gratis en je hoeft je niet aan te melden. Consumpties zijn voor eigen rekening.

20 december kerstworkshop (VOL)

Jammer genoeg voor u zit deze feestelijke workshop helemaal vol!

7 februari 2024 is onze Valententijnsworkshop. Schrijf u bijtijds in.

Workshop en wandeling fotograferen met de smartphone

Op 15 november gaven Trudie en Els een workshop hoe je sprekende smartphone foto's maakt. Naar aanleiding daarvan was het plan om een wandeling in het Wantijpark te maken en daar mooie foto's te maken, maar helaas was door de heftige regen het park veel te nat.

Daarom hebben we besloten om de wandeling te verplaatsen naar het vroege voorjaar, wanneer de omstandigheden hopelijk gunstiger zullen zijn en de natuur tot leven komt. We begrijpen dat dit teleurstellend nieuws is, maar we geloven dat het de moeite waard zal zijn om te wachten op een beter moment voor deze ervaring.

In het voorjaar zullen we opnieuw een datumprikker sturen, zodat we samen een geschikte dag kunnen vinden om op pad te gaan en te genieten van het Wantijplantsoen in al zijn pracht.

U kunt zich ook zonder de workshop gevolgd te hebben opgeven om mee te wandelen.

U hoort nog van ons, Trudie en Els

Meer info: Els Chrispijn- groeidordt(at)gmail.com

Word Onderdeel van Ons Groei en Bloei Team in Dordrecht!

Beste groenliefhebbers,

Ben jij gepassioneerd door groen, tuinieren, bloemschikken, en wil je een bijdrage leveren aan een groenere samenleving? Dan zijn wij op zoek naar jou! Groei en Bloei Dordrecht, toegewijd aan het bevorderen van een liefde voor groen, zoekt enthousiaste individuen om ons bestuur te versterken.

Over Ons: Groei en Bloei Dordrecht zet zich in voor een groene samenleving, waar tuinieren een beleving is op elke plek - in de tuin, op het balkon en zelfs op het dak. Onze inspiratie komt voort uit de passie voor groen. We organiseren lezingen, workshops en nemen deel aan groen-initiatieven in de regio Dordrecht.

Wie Zoeken We: Wij zijn op zoek naar gemotiveerde personen die zich willen inzetten voor onze missie. Of je nu ervaring hebt in tuinieren, bloemschikken, of gewoon een hart hebt voor groen, we verwelkomen alle enthousiastelingen.

Wat Doen We:

• Lezingen over tuinieren en groene initiatieven.
  • Workshops voor zowel beginners als ervaren tuinliefhebbers.
  • Participatie in groen-initiatieven om onze regio groener te maken.

Hoe Kun Jij Helpen: Word lid van ons bestuur! Ondersteun ons bij het organiseren van evenementen, het bevorderen van groene initiatieven en het delen van jouw passie voor groen met onze gemeenschap.

Interesse? Meld je Aan! Stuur een e-mail naar groeidordt(at)gmail.com en kom met ons team kennismaken. Samen kunnen we onze liefde voor groen verspreiden en een positieve impact hebben op onze gemeenschap.

De groene agenda december 2023

Secretaris: Susan Ensel  secretariaat.groeidordt(at)gmail.com

2e penningmeester:en ledenadministratie: Marieke Schouten leden.groeidordt@gmail.com

Algemeen lid: Corinne Gakes corinne_gakes(at)hotmail.com