Nieuwsbrief februari 2024

• Webcamera in de tuin
  • Nieuwe bestuursleden gezocht

Uit de bestuurstuin door onze voorzitter Marijke Hubers

Wie had kunnen denken dat we nog sneeuw en ijs zouden krijgen in januari, terwijl het in december zulk zacht weer was. Nu kun je denken dat die vorst niet goed is voor planten, maar voor sommige zaden is het juist de manier om te gaan ontkiemen. De natuur in Nederland is hier van oudsher juist aan gewend. Ik heb een korianderplantje dat ik buiten in een potje, wel in een luwe hoek, heb staan en daar kan ik nog steeds verse blaadjes van oogsten. Dat is wel bijzonder, want koriander is een plant die uit het Middellandse Zeegebied komt met een warmer klimaat dat wat wij hebben.

In het bovenstaande overzicht staat het onderwerp ‘de webcamera in de tuin’. Daar wil ik iets meer over vertellen, want wij zijn begonnen op het Eiland van Dordrecht met het 10.000 soortenjaar, waarbij we zoveel mogelijk soorten planten en dieren willen tellen en doorgeven.

Nu denk je misschien dat die soorten vooral in de wilde natuur voorkomen, maar je kunt soms voor een verrassing komen te staan, want ook in onze stad kun je soms egels, een vos en in Sterrenburg is zelfs een bunzing gezien.

Wij hebben de beschikking over 2 wildcamera’s die wij om de beurt in een tuin willen zetten. Na 2 weken gaan we gaan kijken wat de camera heeft opgenomen. Het zou toch prachtig zijn als er in de tuin ook bijzondere dieren kunnen leven of rondlopen.

Heb je er interesse in een wildcamera in je tuin, meld je dan aan bij groeidordt(at)gmail.com

Activiteiten van februari:

7 februari: Valentijns bloemschikken. De foto’s spreken voor zich. We gaan een prachtig romantisch hart maken van verse bloemen, .a  (tros)roosjes, hypericum, eryngium, gipskruid en groen. Het hart is op steekschuim gestoken. Je kunt zelf een bord meenemen als je dat wilt. Kijk op onze site om je op te geven. Helaas hebben wij de prijzen van het bloemschikken moeten verhogen. Meer info: https://dordrecht.groei.nl/activiteiten/7-februari-valentijnsworkshop

8 februari: 4e Winterlezing. Na het succes van de lezing over de 10.000 soorten bij de Volière waar 50 mensen aanwezig waren, gaan we bij de volgende lezing wat meer praktisch aan het werk, want we hebben Willemien Troelstra uitgenodigd om ons wegwijs te maken in het herkennen van planten. De lezing vindt plaats bij de Volière, Adjudant H.P. Kosterstraat 5. Inloop om 19.00 uur. De lezing start om 19.30 uur tot 21.30 uur. Deelname is gratis en je hoeft je niet aan te melden. Consumpties zijn voor eigen rekening.

21 februari: Het tuinieren in de tuin van de Volière gaat weer van start om 10.00 uur. We gaan kijken hoe de tuin er nu bij staat, wat we kunnen snoeien, planten en we gaan een plan maken om de achterkant van het gebouw te gaan beplanten. Vind je het leuk om hier mee te helpen op woensdagochtend , meld je dan bij Marijke; voorzitter.groeidordt(at)gmail.com

Nieuwe bestuursleden gevraagd

Na 10 jaar ga ik stoppen als voorzitter van het bestuur in maart 2024. Wij zoeken dus een nieuw bestuurslid of bestuursleden. Heb je zin om mee te denken over het programma of iets te organiseren, kom dan eens bij ons kijken.

Wij hebben een gezellig bestuur! En vele handen maken licht werk!

Tips:

- In Trompenburg in Rotterdam is veel te doen; t/m 25 februari is er de (klein)kinderactiviteit een winterhappertje maken en daarmee wandelen; op 3 februari een workshop ‘Stekken maken voor eigen tuin’, en op 14 februari een themawandeling over het verborgen liefdesleven van planten.

- 5 maart Algemene ledenvergadering, aanvang 19.30 uur in de Volière, Adj. H.P. Kosterstraat 5

- Voorjaarsweekend Tuinplezier op een postzegel in de Botanische Tuinen in Utrecht. Datum en tijden: zaterdag 23 maart en zondag 24 maart van 10 tot 16.30 uur

- Verken nu de mogelijkheden van een gevel-, balkon- of daktuin om dit jaar de inrichting ervan op een duurzame manier aan te pakken. Op de plantenmarkt bieden kwekers hun planten aan die geschikt zijn voor jouw kleine tuin. Naast de mogelijkheid om korte rondleidingen te volgen heb je ook vrije toegang tot de Botanische Tuinen.

Kijk eens op de site van Dordt Centraal naar de Groene Agenda  aan het begin van iedere maand. Er staan allerlei tips in van buitenactiviteiten waar je aan kunt deelnemen https://dordrecht.groei.nl/activiteiten/groene-agenda-februari-2024

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website:  dordrecht.groei.nl/ activiteiten

of facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057496726169

Wij hopen u weer te ontmoeten bij een van deze activiteiten.

Onze emailadressen

Secretaris: Susan  secretariaat.groeidordt(at)gmail.com

2e penningmeester en ledenadministratie: Marieke Schouten leden.groeidordt@gmail.com

Algemeen lid: Corinne Gakes    corinne_gakes@hotmail.com