Nieuwsbrief maart 2022

• 2 maart ALV en aansluitend een presentatie: Groen is niet alleen voor het mooi!
  • 12 maart fotowandeling in de Elzen
  • 29 maart Lezing van Marie-Jose Meertens: Biodiversiteit in eigen tuin.

Na de stormen, die op sommige plekken een ravage aanrichtten, hadden we vandaag een zonnige dag. Heerlijk om in de tuin te werken. Wat een warmte geeft de zon al. Het is de hoogste tijd voor het maken van tuinplannen.

*    Op 2 maart is het tijd voor onze algemene ledenvergadering om 19.30 uur. Adres: de Volière, Adjudant H.P. Kosterstraat 5, Dordrecht. Deze vergadering handelen we kort en krachtig af, zodat we om 20.15 uur kunnen beginnen met de presentatie van Margareth Hop over: Groen is niet alleen voor het mooi!

We kunnen dan goede ideeën opdoen voor onze tuin en onze plannen daarmee verbeteren, want behalve onze tuin mooi aankleden,  zorgen planten en bomen voor een beter leefklimaat, schone lucht, betere gezondheid, meer dierenleven enzovoorts.

Maar welke van deze baten van groen zetten nu echt zoden aan de dijk?

En hoe en met welke planten kun je je tuin zo inrichten dat je daar optimaal gebruik van maakt?

Margareth Hop is zelf plantenveredelaar en weet als geen ander welke nieuwe inzichten er zijn wat betreft het kiezen van nieuwe planten in de tuin.

*    Op 12 maart starten wij met een nieuw initiatief, een beetje afgekeken van afdeling Breda, waar iemand ons op attent maakte. We maken een fotografiewandeling, waarbij we met de camera of mobiele telefoon foto's in de natuur gaan maken.

De 1e wandeling start bij de parkeerplaats van Paviljoen de Viersprong aan de Oude Veerweg om 10.45 uur. Honden mogen mee maar aan de lijn.

Het kost niks en iedereen is welkom!

De wandeling duurt ongeveer anderhalf uur, waarna we bij de Viersprong (voor eigen rekening) nog iets kunnen drinken en napraten.

De mooiste foto's worden tentoongesteld tijdens het 140-jarig jubileumfeest op 10 september.

Heeft u zin om mee te wandelen dan kunt u zich opgeven bij Els:  groeidordt(at)gmail.com

*     Op 29 maart vindt de lezing van Marie-Jose Meertens plaats in de Troubadour, Vijverlaan 1002 in Dordrecht. Aanvang 20.00 uur.

Deze lezing is de 4e in de reeks biodiversiteitslezingen en heeft als titel: Een mooie tuin is een gezonde tuin.

Het is soms een hele klus om de planten in je siertuin of moestuin vrij van ziekten en plagen te houden, maar als je meewerkt met de natuur heb je al heel wat gewonnen. Een actief bodemleven en een natuurlijk evenwicht  zorgen samen voor een gezonde basis waar jij als tuinmens op verder kunt werken.

In deze lezing kijken we naar hoe de natuur zelf je grootste tuinhulp is. Naar de maatregelen die je zelf kunt nemen om  de natuur tegemoet te komen en problemen te voorkomen. Bodemverzorging met compost die je zelf maakt, het aantrekken van natuurlijke vijanden en de inrichting van de tuin dragen daar wezenlijk toe bij.

Mochten er desondanks toch iets mis gaan, dan zijn er tal van natuurlijke remedies die je toe kunt passen om ziekten en plagen in je tuin te beheersen. Ook die gaan we uitgebreid samen bespreken.

Tips:

De sneeuwklokjestuin aan de Rijksstraatweg 100 heeft open dagen op 25 en 26 februari en 4 en 5 maart. Ann Fallinger heeft een collectie van wel 600 verschillende soorten sneeuwklokjes  en tal van andere voorjaarsbloeiende planten.

Kijk eens in Dordt Centraal naar de Groene Agenda  aan het begin van iedere maand. Er staan allerlei tips in van buitenactiviteiten waar je aan kunt deelnemen.

Noteer alvast in uw agenda de data van april:

*          9 april  Paasbloemschikken voor de jeugd

*          13 april Paasbloemschikken

*          16 april Bijenmarkt

*          20 april Presentatie Gert Fortgens over Trompenburg

*          23 april Bezoek en rondleiding Trompenburg

De tuin bij de Volière

Langzaam komen de werkzaamheden op gang om de tuin aan te leggen. Er zijn al veranderingen aangebracht aan de paden en er is een terras aangelegd.

Nu wordt het tijd om de contouren van de perken in tuin uit te zetten. Als dat gebeurd is dan kan er geplant gaan worden.

Omdat alles met vrijwilligers gedaan wordt kost het wel tijd om zover te komen, maar dit jaar hopen wij dat in ieder geval een deel klaar zal zijn.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website:  Dordrecht.groei.nl/ activiteiten

of facebook: www.facebook.com/Groei-Bloei-Dordrecht-750801841719006/

Wij hopen u weer te ontmoeten bij een van deze activiteiten.

E-mail adressen van onze bestuursleden

Secretaris: Jeanne Steeghs secretariaat.groeidordt(at)gmail.com

2e penningmeester en Ledenadministratie: Marieke Schouten leden.groeidordt@gmail.com