• 4, 11, 18 en 25 oktober Werken in de tuin bij de Volière

• 12 oktober Dordste klimaattop

Foto rondleiding Florensis

Uit de bestuurstuin door Marijke Hubers

We kunnen terugkijken op een interessante rondleiding bij Florensis afgelopen maand. Heel informatief om te zien hoe de zaden gezaaid worden en opgekweekt. Ieder type plant heeft een andere grondsoort waarin zij het beste ontkiemen. Daar kan ik nog wat van leren, want bij mij gaan alle zaden in dezelfde, wel biologische, potgrond.

Er was bij de wandeling op 10 september langs de geveltuinen en muurplanten  nog een aardige opkomst, ondanks het eigenlijk te warme weer. 32 graden in de stad zorgde er wel voor dat de bruine beuk achter den Witten Haen erg fijn aanvoelde. Bomen fungeren als een natuurlijke airco en met extreme temperaturen zijn bomen zo belangrijk. Dat voelden we tijdens de wandeling meteen.

Bij de Volière in de tuin zijn Jeanne en ik bezig de planten in kaart te brengen die er staan. Volgend jaar gaan we de hoge planten verplaatsen, want je ziet pas hoe hoog een plant wordt als deze in volle bloei staat. De hoge aster bijvoorbeeld trekt enorm veel vlinders en bijen op dit moment. Wat een weelde!

Deze week kunnen we nog een beetje genieten van de nazomer, maar de dagen worden korter en de bladeren van veel bomen kleuren geel en vallen af. Het is echt herfst. Daar horen wel weer tuinactiviteiten bij die ervoor kunnen zorgen dat volgend jaar de tuin weer prachtig wordt.

Klik op de link naar de najaarsactiviteiten voor in de tuin https://dordrecht.groei.nl/groeninfo/tuinagenda-oktober

4 oktober workshop bloemschikken

We starten dit najaar met wat kleinere groepen aan het bloemschikken. Het is gebleken dat met een te grote groep het minder fijn werken is en met een andere opstelling in de zaal bij de Volière kan iedereen de instructie goed zien.

Wij beginnen weer op 4 oktober met een prachtig, natuurlijke herfstkrans met lampionnetjes, bessen, hortensia en roosjes. U ziet hierboven het voorbeeld.

Wij starten om 19.30 uur en het programma heeft voor en na de pauze een instructie hoe je het beste de krans kunt opbouwen.

Heeft u ook zin in een gezellige avond en wilt u ook naar huis met een prachtige eigengemaakte krans geef u zich dan op bij: Marieke Schouten leden.groeidordt(at)gmail.com graag voor 1 oktober.

Kosten zijn: € 24,50 voor leden, € 29,50 voor niet leden, Incl. kopje koffie of thee.

Betalen: ING-rekening nummer NL 40 INGB 0000 3718 77 tnv. Pennm KMTP Afd. Dordrecht, o.v.v.  najaarsworkshop

7 oktober, stekjes, zaden en plantenruilbeurs

Op 7 oktober gaan wij weer stekjes, plantjes en zaden ruilen op de parkeerplaats van de Volière, Adjudant H.P. Kosterstraat 5. Om 10 uur staat de koffie of thee al klaar.

Kom gerust eens vrijblijvend kijken op deze leuke ochtend bij alle plantjes die wij gekweekt of over hebben en wij hebben weer kleine plantjes te koop van Florensis.

Meer info en foto's : https://dordrecht.groei.nl/activiteiten/2-oktober-planten-ruilbeurs-1

12 oktober Dordtse Klimaattop

Voorlopig programma voor 2e helft 2023

• 4 oktober Najaar bloemschikken
  • 7 oktober: Stekken- en plantenruilbeurs
  • 1 november: Herfst bloemschikken
  • 15 november: Workshop natuurfotografie met de mobiele telefoon
  • 20 december: Kerst bloemschikken (meer info en foto's volgen)

15 november workshop fotograferen met je smartphone

Op 15 november geven Trudie en Els een workshop hoe je sprekende smartphone foto's maakt. We beginnen met instellingen en technieken om het maximale uit jouw smartphone te halen. Een smartphone is geen echte camera. Toch kun je er schitterende foto's mee maken. Als je maar weet waar je op moet letten.

Adres: de Volière, Adjudant H.P. Kosterstraat 5, 3313 AM Dordrecht, aanvang 19.30 uur. Kosten  gratis voor leden en € 10 voor niet leden

Aanvang: 19.30 u

Opgeven bij Els Chrispijn - groeidordt(at)gmail.com

Betalen: ING-rekening nummer NL 40 INGB 0000 3718 77 tnv. Pennm KMTP Afd. Dordrecht, o.v.v. Fotograferen met je smartphone

Opgeven graag voor 10 november.

Graag ook uw naam vermelden en uw telefoonnummer. Mocht de workshop niet doorgaan dan kunnen we u bellen.

Uw aanmelding is definitief wanneer de betaling is voldaan

Meer info: https://dordrecht.groei.nl/activiteiten/19-april-fotograferen-met-je-smartphone

Extra tip

Kom voor een leuke workshop eens naar stadslandbouwkas de Oude Beer.

1 oktober, 13.00 tot 16.00 uur: Klank-healing-ligconcert

6 oktober, 13.00 tot 15.30 uur: Papier scheppen met bloemen en planten

Kijk op de site om je aan te melden

Wij hopen u weer te ontmoeten bij onze activiteiten.

Tips en adressen

Kijk eens in Dordt Centraal naar de Groene Agenda  aan het begin van iedere maand. Er staan allerlei tips in van buitenactiviteiten waar je aan kunt deelnemen.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website:  dordrecht.groei.nl/ activiteiten

of facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057496726169

Secretaris: Susan Ensel  secretariaat.groeidordt(at)gmail.com

2e penningmeester en Ledenadministratie Marieke Schouten leden.groeidordt@gmail.com