de tuin van de Volière, toen en nu

• 10 september Jubileumfeest en opening van de tuin; save the date!

• 21 september nazomer bloemschikken

• 7 en 21 september kom gezellig een kopje koffie /thee drinken en als je zin hebt kan je helpen de tuin nog mooier te maken.

Uit de bestuurstuin

Jubileum tuinfeest------140 jaar Groei&Bloei Dordrecht e.o.

Als bestuursleden hebben wij het de hele zomer druk met de voorbereidingen voor ons feest op 10 september. Alle leden, oud-bestuursleden en groene organisaties hebben een uitnodiging gekregen en velen hebben al laten weten dat zij komen. Nu hopen we dat na deze hete, droge zomer het op die dag ook nog mooi weer is. Wethouder Tanja de Jonge gaat een sneeuwklokjesboom, een Halesia monticola, planten die onze afdeling aan de Volière schenkt. Dit is een witbloeiende boom met klokvormige bloemen. Eind april, begin mei bloeit Halesia monticola met een overweldigende hoeveelheid witte sneeuwklokjes. Na de bloei volgen opvallende, gevleugelde, groene doosvruchten, die naar bruin verkleuren en lang aan de boom blijven. Tegelijkertijd met de bloei loopt het eironde, ovale blad groen uit, samen met de witte bloemklokjes vormt het een mooi contrast. In het najaar kleurt het blad felgeel en na de bladval zorgen lichtbruine twijgen aan grijze takken en een zwartgrijze, in platen afschilferende bast voor een prachtig wintersilhouet. Halesia monticola is een ecologisch waardevolle soort, als drachtplant voor bijen en vlinders. Een echte aanwinst voor deze plek op de Staart, waar naast de vogelclub ook de bijenvereniging te vinden is.

Bloemschikken

Op 21 september gaat het bloemschikken weer van start met dit vrolijke arrangement dat Ria voor ons bedacht heeft. Het stuk maken we tussen boomschijven op met mos, bessen, appeltjes en het komt op een schaal te liggen.

Kosten: Leden: € 22,50 Niet Leden: € 27.50, incl. kopje koffie/thee

Heeft u zin om dit mooie bloemstuk te maken geeft u zich dan op door te mailen naar leden.groeidordt(at)gmail.com  voor 14 september 2022.

Betalen ING-rekening nummer NL 40 INGB 0000 3718 77 tnv. Pennm KMTP Afd. Dordrecht, o.v.v. nazomerworkshop 2022.

Graag uw mailadres en evt. uw mobiele telefoon nummer vermelden.

Uw aanmelding is definitief wanneer de betaling is voldaan

Graag tot ziens bij de workshop

Kijk voor meer informatie op:   https://dordrecht.groei.nl/activiteiten/

Woensdag gezellige koffieochtend in de tuin van de Volière

Wij zijn 7 en 21 september in de tuin van de Volière aan het werk, kom gerust een kopje koffie/thee  drinken. Het is op woensdagmorgen altijd gezellig druk, want de vrijwilligers van de Volière en de imkers zijn er ook aan het werk.

Tips:

Kijk eens in Dordt Centraal naar de Groene Agenda  aan het begin van iedere maand. Er staan allerlei tips in van buitenactiviteiten waar je aan kunt deelnemen.

• Het project “Open Tuinen Carrousel” is weer opgestart. Op de website https://opentuinencarrouselzuidholland.nl is te zien welke tuinen wanneer te bezoeken zijn in ons Groei & Bloei rayon Zuid-Holland-Zuid.
  • Floriade 14 april t/m 9 oktober 2022 In Almere geniet je  t/m 9 oktober 2022 een half jaar lang van groen op Floriade Expo 2022. Je ontdekt groene oplossingen van innovators uit binnen- en buitenland die onze steden leuker, mooier en duurzamer maken. En je geniet van de geur en kleur van bloemen, planten, groenten en fruit. Duik in het thema ‘Growing Green Cities’ en maak kennis met ontwikkelingen op het gebied van groen, voedsel, gezondheid en energie. Floriade vindt slechts één keer in de 10 jaar plaats. Mis het niet!

Zie voor meer informatie de website van de Floriade.

Voor meer informatie

kunt u kijken op onze website:  Dordrecht.groei.nl/ activiteiten

of facebook: www.facebook.com/Groei-Bloei-Dordrecht-750801841719006/

Wij hopen u weer te ontmoeten bij een van deze activiteiten.

Alle activiteiten vinden doorgang bij voldoende deelnemers.

Onze mailadressen:

Voorzitter: Marijke Hubers  voorzitter.groeidordt(at)gmail.com

Vice voorzitter en webmaster: Els Chrispijn  groeidordt(at)gmail.com

Secretaris: Jeanne Steeghs secretariaat.groeidordt(at)gmail.com

Penningmeester: Kim Schelvis  penningmeester.groeidordt(at)gmail.com

2e penningmeester en  Ledenadministratie: Marieke Schouten leden.groeidordt@gmail.com

vlnr boven: Marijke, Marieke, Kim  en onder: Jeanne en Els.