Nieuwsbrief oktober 2022

* 5 en 19 oktober werken in de tuin

* 12 oktober excursie Stadslandbouwkas de Oude Beer

* Inzaaiactie bloemenlint aan de Baanhoekweg

Ons jubileum tuinfeest was een daverend succes. Mooi weer, veel genodigden en een mooie boom, die geplant werd door wethouder Tanja de Jonge. Wij hebben ons best gedaan om de tuin leuk te beplanten en zo de natuur en biodiversiteit te versterken.

Daarna hadden we op 21 september een gezellige workshop bloemschikken  en iedereen ging met een groot, leuk stuk naar huis.

De herfst is nu wel echt begonnen en met een dikke trui aan schrijf ik deze nieuwsbrief. Vaak kan oktober nog een mooie nazomer geven, maar op dit moment zijn de watertekorten echt weer aangevuld en heeft de sneeuwklokjesboom genoeg water gekregen.

Toch hopen we nog een mooie maand oktober te krijgen.

Allereerst organiseren we weer een stekjes- en plantenruilbeurs op 1 oktober van 10.00-12.00 uur op de parkeerplaats bij de Volière. De kantine is dan ook open en u bent welkom om ook een kijkje te nemen in de tuin. Heeft u zelf geen plantjes te ruilen dan is er altijd wel iemand die nog iets weg te geven heeft.

Verder werken we op 5 en 19 oktober op woensdagmorgen weer in de tuin. We hebben een plannetje gemaakt om rond de boom bollen te planten in lagen, zodat we in het voorjaarsseizoen een lange tijd  kunnen genieten van verschillende soorten bloembollen.

Op 12 oktober gaan wij op bezoek bij de Stadslandbouwkas de Oude Beer om er eens te zien wat daar groeit en bloeit. We krijgen er een rondleiding om 12.00 uur en gaan er daarna lunchen. Omdat dit ons jubileumjaar is kunnen leden en ook niet-leden gratis mee, maar aanmeld je wel aan voor 8 oktober bij Marieke  leden.groeidordt(at)gmail.com

Vacature voor een nieuwe secretaris

Helaas heeft Jeanne te  kennen gegeven dat zij wil stoppen met het secretariaat volgend jaar. Wij zoeken dus een nieuwe secretaris. Heb je zin om eens bij een van onze vergaderingen te zijn om te ervaren wie wij zijn en wat wij doen, kom dan eens kijken.

Bestuur 2022. Van links naar rechts Marijke, Jeanne, Marieke, Els en Kim.

Geel, Groen, Staart

Dit jaar begint het kunst- en natuurproject Geel, groen, Staart vorm te krijgen. Er zijn bij de Voliere gele, ronde vogelhuisjes gemaakt die aan de bomen op de Baanhoekweg worden opgehangen. Er komen kunstwerken richting de Merwelanden en er wordt een bloemenlint ingezaaid, zodat de natuur vanuit de Biesbosch zijn weg kan vinden naar de stad. Daarvoor moet het bloemenlint ingezaaid worden en we kunnen er wel wat hulp bij gebruiken.

Vind je het leuk om hier aan mee te helpen een ochtend of middag eind oktober of begin november, meld je dan bij Marijke; voorzitter.groeidordt@gmail.com.

https://dordrecht.groei.nl/activiteiten/zaaien-dordrecht     (youtube filmpje)

1 oktober Stekken, zaden- en plantenruilbeurs van 10-12 uur

Zoekt u planten voor uw tuin of balkon of wilt u juist wat kwijt: dat kan op zaterdag 1 oktober a.s. op de stekkenbeurs.

Op deze gezellige beurs bieden leden van Groei&Bloei gratis stekjes aan, maar u kunt ook plantjes kopen uit de kassen van Florensis. Het is elke keer weer een verrassing wat het aanbod is.

De plantjes van Florensis zijn 0,25 euro per stuk, 5 voor 1 euro, en koopt u meer dan 30 plantjes dan is er nog meer quantumkorting.

De beurs vindt plaats op de parkeerplaats van de vogelvereniging De Volière, Adj. H.P. de Kosterstraat  5 in Dordrecht.

De stekkenbeurs duurt van 10.00 u tot 12.00 uur.

Toegang is gratis voor zowel leden als niet-leden. Iedereen is welkom!

De locatie heeft parkeergelegenheid voor auto en fiets, is goed met het openbaar vervoer bereikbaar. De kantine van de Volière is open.

12 oktober Rondleiding Landbouwkas de Grote Beer

Dordrecht heeft inmiddels een aantal locaties waar "stadslandbouw" plaats vindt. Stadslandbouw houdt in dat mensen dicht bij huis op een duurzame manier voedsel verbouwen op kleine terreinen of in een kas. De Landbouwkas de Grote Beer is er een voorbeeld van.

Op woensdag 12 oktober a.s. gaan we er een kijkje nemen.

We krijgen dan een rondleiding door de kas en gaan genieten van een heerlijke lunch.

Verzamelen doen we om 11.45 uur bij de ingang aan de Rijksstraatweg 108, 3316 EJ Dordrecht.

De rondleiding start om 12.00 uur en duurt ongeveer 30 minuten.

Daarna kunnen we in de kas kruiden verzamelen voor in de soep en broodjes bij de lunch.

En aansluitend is de lunch.

Kosten: vanwege ons jubileumjaar is deelname gratis. Iedereen is welkom, ook als je géén lid bent.

Tips:

Kijk eens in Dordt Centraal naar de Groene Agenda  aan het begin van iedere maand. Er staan allerlei tips in van buitenactiviteiten waar je aan kunt deelnemen.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website:  Dordrecht.groei.nl/ activiteiten

of facebook: www.facebook.com/Groei-Bloei-Dordrecht-750801841719006/

Wij hopen u weer te ontmoeten bij een van deze activiteiten.

Voorzitter: Marijke Hubers  voorzitter.groeidordt@gmail.com

Vice voorzitter en webmaster: Els Chrispijn  groeidordt@gmail.com

Secretaris: Jeanne Steeghs secretariaat.groeidordt@gmail.com

Penningmeester: Kim Schelvis  penningmeester.groeidordt@gmail.com

2e penningmeester en  Ledenadministratie: Marieke Schouten leden.groeidordt@gmail.com

Een van de twee prachtige deur bloemstukken gemaakt door Nely Blok.